menesty muuttuvassa maailmassa.
Mika Kauppinen
Oletteko koskaan nähneet lasta, joka syö miltei itku silmässä namia? Tämä näky on todennäköisesti yhtä harvinainen kuin hellepäivät Suomessa mutta olen ollut todistamassa yhtä tällaista näkymää… No, eihän tämä lapsi oma-aloitteisesti laittanut karkkia suuhunsa ja itkenyt vaan hänen äitinsä vaati lastaan syömään namit, koska ne oli jo ostettu ja maksettu. Todennäköisesti tässä oli käynyt niin, että lapsi oli hieman ekstrovertti ja rohkeasti valinnut sellaisen namipussin, jota ei ole ennen syönyt ja tällä kertaa tämä valinta oli ollut hieman huono. Merkityksellisintä tässä on kuitenkin se, miksi nämä pahanmakuiset namit oli tässä tapauksessa äidin mielestä pakko syödä ja vain sen vuoksi, että namit on jo ostettu ja maksettu?
Tämä edellä mainittu tilanne ilmenee erilaisine versioineen meidän jokaisessa arjessa, niin yksityis- kuin työelämässäkin. Kyseessä on nimittäin uponneiden kustannusten harha. Yllä mainitussa esimerkissä äiti vaati lastaan syömään pahanmakuisia nameja, koska hän oli sijoittanut niihin rahaa ja jos lapsi ei söisi namejaan, olisi ostos ollut turha. Tosiasiassa tämä kyseinen äiti ei kuitenkaan huomioinut ja ymmärtänyt, että tämä kyseinen sijoitus nameihin oli jo tehty ja menetetty, söi tämä lapsi ne namit tai ei.
Miten usein olet törmännyt työelämässä tilanteeseen, jossa olette tehneet jotain mainos- tai myyntikampanjaa jo jonkun aikaa mutta tulokset ovat olleet huonoja ja joku vaatii kovaan ääneen kampanjan välitöntä lopettamista mutta joku puolustaa kampanjaa sillä perusteella, miten paljon työtä ja rahaa menisi hukkaan, jos kampanja lopetettaisiin juuri nyt? Tämä projektin puolustaja on todennäköisesti myös ajautunut uponneiden kustannusten harhaan.
Uponneiden kustannusten harha iskee kovin helposti meihin jokaiseen ja varsinkin, jos olet sijoittanut poikkeuksellisen paljon esimerkiksi rahaa, aikaa ja energiaa. Mitä enemmän olet sijoittanut ja menettänyt, sen suurempi paine on jatkaa sijoittamista, vaikka objektiivisesti tarkasteltuna siihen ei löydy perusteluita.
Mistä järkevän ihmisen näin typerä käyttäytyminen voi sitten johtua? Esimerkiksi siitä, että ihminen pyrkii ja haluaa käyttäytyä mahdollisimman pitkään johdonmukaisesti ja haluamme viestiä luotettavuutta. Päätöksen tekemättä jättäminen esim. kampanjan lopettamisesta pidentää johdonmukaista mielikuvaa itsestämme, kun taas päätös kampanjan lopettamisesta viestii sitä, että ajattelit asioista eri tavalla ennen aloittamista kuin tällä hetkellä. Johdonmukainen toimintatapasi ja mielikuva sinusta siis lyhenee ajallisesti.
Olen myös itse sortunut tähän uponneiden kustannusten harhaan usein. Viimeisin näistä oli, kun kävimme vaimoni kanssa katsomassa elokuvaa. Elokuva vaikutti jo ensimmäisen 15 minuutin jälkeen todella surkealle (myös vaimoni mielestä) mutta jäimme silti katsomaan leffan loppuun, koska olimme ostaneet liput ja saapuneet jo paikalle. Mitähän muuta parempaa tekemistä olisimme voineet keksiä sen puolentoista tunnin tilalle?
Tilaa uutiskirjeemme sähköpostiisi, niin saat rahanarvoisia vinkkejä, joita ei kannata ohittaa, klikkaamalla tästä.
Tai jätä meille viestiä klikkaamalla tästä.