menesty muuttuvassa maailmassa.
Mika Kauppinen
Kuulen usein pohdittavan, onko vikaa tuotteessa ja palvelussa vai markkinoinnissa sekä myynnissä kun kauppa ei käy toivotulla tavalla? Paljastan tässä todella nopean ja yksinkertaisen tavan selvittää asia ja kannattaako sinun keskittää resurssisi markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen vai kenties tuotteen ja palvelun kehittämiseen?
Menetelmä on äärimmäisen yksinkertainen. Laske kuinka monta asiakasta sinulla on keille olet myynyt vain yhden kerran ja kuinka monta asiakasta joille olet pystynyt myymään vähintään toisenkin kerran?
Ensimmäinen myyntikerta asiakkaalle kertoo sen miten tehokasta ja toimivaa on ollut yrityksesi markkinointi, myynti ja strategia. Toinen myyntikerta asiakkaallesi kertoo sen miten hyvin olet pystynyt pitämään asiakkaallesi antaman lupauksen ensimmäisellä myyntikerralla, eli miten hyvä tuotteesi ja palvelusi on.
Tarkista CRM:stäsi mikä sinun saldosi on, kuinka monta ”kertakäyttöasiakasta” (olet myynyt vain kerran) sinulla on ja kuinka monta asiakkuutta jotka ostavat vähintään toisenkin kerran? Tämän jälkeen kehittämistoimesi osuvat todennäköisemmin oikeaan osoitteeseen.